๐๐ฒ๐ป ๐ธ๐น๐ฒ๐ถ๐ป๐ฒ ๐ฏ๐ผ๐ผ๐ ๐ฑ๐ถ๐ฒ ๐๐๐ฎ๐ฎ๐ ๐๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐ด๐ฟ๐ผ๐๐ฒ ๐๐ผ๐ฒ๐ธ๐ผ๐บ๐๐
Een klein geel-blauw vaartuig trok de aandacht in de haven van Den Helder. Hier lag de eerste watertaxi van Nederland die vaart op waterstof. Deze boot wordt onderdeel van een groene waterstofketen.
Op het eerste gezicht zie je niks bijzonders aan de watertaxi, die in Den Helder proefvaarten heeft uitgevoerd. Het geheim ligt onder de motorkap: vier cilinders gevuld met waterstof. ‘Zij zijn aangesloten op een brandstofcel die de waterstof omzet in stroom voor de aandrijving van de motor’, vertelt Levien Bareman van SWIM, een samenwerking van bedrijven die zorgen voor vernieuwing in de maritieme sector.
ย
๐ช๐ฒ๐น๐ธ๐ผ๐บ ๐ถ๐ป ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐๐ฐ๐ต๐ผ๐ป๐ฒ ๐ต๐ฎ๐๐ฒ๐ป
Nog specialer is het toekomstbeeld waarvoor de โwaterstoftaxiโ staat. Stelt u zich op termijn een haven voor die voorzieningen levert om schepen duurzame brandstof te laten tanken en te voorzien van groene walstroom. Wethouder Michiel Wouters geeft aan: โDat is tegelijk een ecologisch schone haven zonder CO2-uitstoot. De unieke aantrekkingskracht daarvan leidt tot economische activiteit voor de hele regioโ.
๐๐ฒ๐ป ๐ด๐ฟ๐ผ๐ฒ๐ป๐ฒ ๐๐ฎ๐๐ฒ๐ฟ๐๐๐ผ๐ณ๐ธ๐ฒ๐๐ฒ๐ป
De kunst is om de maritieme sector mee te krijgen in die verandering. Maar hoe je dat? โDoor de verandering tastbaar te maken en vraag en aanbod aan elkaar te verbindenโ, stelt Mark W. Boerรฉe. Hij is programmamanager van de Regio Deal Maritiem Cluster. De Regio Deal wil het leef- en werkklimaat in de Noordkop versterken.
ย
โWe gaan een volledig groene waterstofketen makenโ, vertelt Mark enthousiast. โVanaf de opwekking van elektriciteit uit zonne-energie via elektrolyse naar waterstof, die daarna wordt vervoerd naar een tankstation voor wegverkeer en scheepvaart op de Kooyhaven. # #Zephyros heet dit project en de watertaxi is er onderdeel van. De oplevering is in 2024. Als scheepvaartbedrijven zien dat de mogelijkheden er zijn, stappen ze eerder in. Het enthousiasme is al aan het groeien.โ
ย
๐ช๐ฎ๐๐ฒ๐ฟ๐๐๐ผ๐ณ ๐ธ๐ฟ๐ถ๐ท๐ด๐ ๐๐ผ๐ฒ๐ ๐ฎ๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฒ ๐ด๐ฟ๐ผ๐ป๐ฑ ๐ถ๐ป ๐๐ฒ๐ป ๐๐ฒ๐น๐ฑ๐ฒ๐ฟ
De watertaxi maakte een rondje door de haven. Aan boord is ook Kees Turnhout van de Port of Den Helder. #Waterstof krijgt voet aan de grond in zijn haven. โDe ontwikkeling van de haven is รฉรฉn op รฉรฉn verbonden met de verduurzaming van de haven. Zo willen we onder meer een plek ontwikkelen waar op zee geplaatste windturbines onderhouden worden.โ
ย
๐๐ฒ๐ป ๐ณ๐น๐๐ถ๐๐๐ฒ๐ฟ๐๐๐ถ๐น๐น๐ฒ ๐ฏ๐ผ๐ผ๐
Schipper Derk van Dieren zette de โwaterstofhendelโ nog eens flink open naar een maximumsnelheid van 22 kilometer per uur. De schroef zorgt voor een aardig geruis. Maar in principe is de schroefwerking zo te verbeteren dat de boot fluisterstil voortbeweegt. Net als een elektrische auto.
ย
Op de foto van links naar rechts: Levien Bareman, Kees Turnhout, Mark Boerรฉe, Derk van Dieren en Michiel Wouters.