Watertaxi op waterstof in Den Helder

๐—˜๐—ฒ๐—ป ๐—ธ๐—น๐—ฒ๐—ถ๐—ป๐—ฒ ๐—ฏ๐—ผ๐—ผ๐˜ ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐˜ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ด๐—ฟ๐—ผ๐˜๐—ฒ ๐˜๐—ผ๐—ฒ๐—ธ๐—ผ๐—บ๐˜€๐˜
Een klein geel-blauw vaartuig trok de aandacht in de haven van Den Helder. Hier lag de eerste watertaxi van Nederland die vaart op waterstof. Deze boot wordt onderdeel van een groene waterstofketen.
Op het eerste gezicht zie je niks bijzonders aan de watertaxi, die in Den Helder proefvaarten heeft uitgevoerd. Het geheim ligt onder de motorkap: vier cilinders gevuld met waterstof. ‘Zij zijn aangesloten op een brandstofcel die de waterstof omzet in stroom voor de aandrijving van de motor’, vertelt Levien Bareman van SWIM, een samenwerking van bedrijven die zorgen voor vernieuwing in de maritieme sector.
ย 
๐—ช๐—ฒ๐—น๐—ธ๐—ผ๐—บ ๐—ถ๐—ป ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ผ๐—ป๐—ฒ ๐—ต๐—ฎ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป
Nog specialer is het toekomstbeeld waarvoor de โ€˜waterstoftaxiโ€™ staat. Stelt u zich op termijn een haven voor die voorzieningen levert om schepen duurzame brandstof te laten tanken en te voorzien van groene walstroom. Wethouder Michiel Wouters geeft aan: โ€œDat is tegelijk een ecologisch schone haven zonder CO2-uitstoot. De unieke aantrekkingskracht daarvan leidt tot economische activiteit voor de hele regioโ€.

๐—˜๐—ฒ๐—ป ๐—ด๐—ฟ๐—ผ๐—ฒ๐—ป๐—ฒ ๐˜„๐—ฎ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐˜๐—ผ๐—ณ๐—ธ๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ป
De kunst is om de maritieme sector mee te krijgen in die verandering. Maar hoe je dat? โ€œDoor de verandering tastbaar te maken en vraag en aanbod aan elkaar te verbindenโ€, stelt Mark W. Boerรฉe. Hij is programmamanager van de Regio Deal Maritiem Cluster. De Regio Deal wil het leef- en werkklimaat in de Noordkop versterken.
ย 
โ€œWe gaan een volledig groene waterstofketen makenโ€, vertelt Mark enthousiast. โ€œVanaf de opwekking van elektriciteit uit zonne-energie via elektrolyse naar waterstof, die daarna wordt vervoerd naar een tankstation voor wegverkeer en scheepvaart op de Kooyhaven. # #Zephyros heet dit project en de watertaxi is er onderdeel van. De oplevering is in 2024. Als scheepvaartbedrijven zien dat de mogelijkheden er zijn, stappen ze eerder in. Het enthousiasme is al aan het groeien.โ€
ย 
๐—ช๐—ฎ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐˜๐—ผ๐—ณ ๐—ธ๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ด๐˜ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ฒ๐˜ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ด๐—ฟ๐—ผ๐—ป๐—ฑ ๐—ถ๐—ป ๐——๐—ฒ๐—ป ๐—›๐—ฒ๐—น๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ
De watertaxi maakte een rondje door de haven. Aan boord is ook Kees Turnhout van de Port of Den Helder. #Waterstof krijgt voet aan de grond in zijn haven. โ€œDe ontwikkeling van de haven is รฉรฉn op รฉรฉn verbonden met de verduurzaming van de haven. Zo willen we onder meer een plek ontwikkelen waar op zee geplaatste windturbines onderhouden worden.โ€
ย 
๐—˜๐—ฒ๐—ป ๐—ณ๐—น๐˜‚๐—ถ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐˜๐—ถ๐—น๐—น๐—ฒ ๐—ฏ๐—ผ๐—ผ๐˜
Schipper Derk van Dieren zette de โ€˜waterstofhendelโ€™ nog eens flink open naar een maximumsnelheid van 22 kilometer per uur. De schroef zorgt voor een aardig geruis. Maar in principe is de schroefwerking zo te verbeteren dat de boot fluisterstil voortbeweegt. Net als een elektrische auto.
ย 
Op de foto van links naar rechts: Levien Bareman, Kees Turnhout, Mark Boerรฉe, Derk van Dieren en Michiel Wouters.