Watertaxi op waterstof in Den Helder

𝗘𝗲𝗻 𝗸𝗹𝗲𝗶𝗻𝗲 𝗯𝗼𝗼𝘁 𝗱𝗶𝗲 𝘀𝘁𝗮𝗮𝘁 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗲𝗲𝗻 𝗴𝗿𝗼𝘁𝗲 𝘁𝗼𝗲𝗸𝗼𝗺𝘀𝘁
Een klein geel-blauw vaartuig trok de aandacht in de haven van Den Helder. Hier lag de eerste watertaxi van Nederland die vaart op waterstof. Deze boot wordt onderdeel van een groene waterstofketen.
Op het eerste gezicht zie je niks bijzonders aan de watertaxi, die in Den Helder proefvaarten heeft uitgevoerd. Het geheim ligt onder de motorkap: vier cilinders gevuld met waterstof. ‘Zij zijn aangesloten op een brandstofcel die de waterstof omzet in stroom voor de aandrijving van de motor’, vertelt Levien Bareman van SWIM, een samenwerking van bedrijven die zorgen voor vernieuwing in de maritieme sector.
 
𝗪𝗲𝗹𝗸𝗼𝗺 𝗶𝗻 𝗲𝗲𝗻 𝘀𝗰𝗵𝗼𝗻𝗲 𝗵𝗮𝘃𝗲𝗻
Nog specialer is het toekomstbeeld waarvoor de ‘waterstoftaxi’ staat. Stelt u zich op termijn een haven voor die voorzieningen levert om schepen duurzame brandstof te laten tanken en te voorzien van groene walstroom. Wethouder Michiel Wouters geeft aan: “Dat is tegelijk een ecologisch schone haven zonder CO2-uitstoot. De unieke aantrekkingskracht daarvan leidt tot economische activiteit voor de hele regio”.

𝗘𝗲𝗻 𝗴𝗿𝗼𝗲𝗻𝗲 𝘄𝗮𝘁𝗲𝗿𝘀𝘁𝗼𝗳𝗸𝗲𝘁𝗲𝗻
De kunst is om de maritieme sector mee te krijgen in die verandering. Maar hoe je dat? “Door de verandering tastbaar te maken en vraag en aanbod aan elkaar te verbinden”, stelt Mark W. Boerée. Hij is programmamanager van de Regio Deal Maritiem Cluster. De Regio Deal wil het leef- en werkklimaat in de Noordkop versterken.
 
“We gaan een volledig groene waterstofketen maken”, vertelt Mark enthousiast. “Vanaf de opwekking van elektriciteit uit zonne-energie via elektrolyse naar waterstof, die daarna wordt vervoerd naar een tankstation voor wegverkeer en scheepvaart op de Kooyhaven. # #Zephyros heet dit project en de watertaxi is er onderdeel van. De oplevering is in 2024. Als scheepvaartbedrijven zien dat de mogelijkheden er zijn, stappen ze eerder in. Het enthousiasme is al aan het groeien.”
 
𝗪𝗮𝘁𝗲𝗿𝘀𝘁𝗼𝗳 𝗸𝗿𝗶𝗷𝗴𝘁 𝘃𝗼𝗲𝘁 𝗮𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗴𝗿𝗼𝗻𝗱 𝗶𝗻 𝗗𝗲𝗻 𝗛𝗲𝗹𝗱𝗲𝗿
De watertaxi maakte een rondje door de haven. Aan boord is ook Kees Turnhout van de Port of Den Helder. #Waterstof krijgt voet aan de grond in zijn haven. “De ontwikkeling van de haven is één op één verbonden met de verduurzaming van de haven. Zo willen we onder meer een plek ontwikkelen waar op zee geplaatste windturbines onderhouden worden.”
 
𝗘𝗲𝗻 𝗳𝗹𝘂𝗶𝘀𝘁𝗲𝗿𝘀𝘁𝗶𝗹𝗹𝗲 𝗯𝗼𝗼𝘁
Schipper Derk van Dieren zette de ‘waterstofhendel’ nog eens flink open naar een maximumsnelheid van 22 kilometer per uur. De schroef zorgt voor een aardig geruis. Maar in principe is de schroefwerking zo te verbeteren dat de boot fluisterstil voortbeweegt. Net als een elektrische auto.
 
Op de foto van links naar rechts: Levien Bareman, Kees Turnhout, Mark Boerée, Derk van Dieren en Michiel Wouters.